Tulevaisuudessa tilatut kengät voivat saapua tunneissa. Ehkäpä joskus myymälän tarjonnan voi tarkastaa etukäteen reaaliaikaisesti tuotteiden tarkkuudella. Halutun tuotteen voisi varata kännykällä, ja käydä noutamassa sen liikkeestä haluamanaan aikana. Ehkä joskus vaatteita voi myös sovittaa virtuaalisesti. Mobiililaitteilla ostoksia tekevien määrä on jatkuvassa nousussa.
Verkkokaupat
Verkkokauppojen inspiraatiosivuilta voi seurata muodin uusia tuulia. Sopivan asukokonaisuuden löydettyään tilaaminen on helppoa parilla napin painalluksella. Ehkä tulevaisuudessa Instagramissa tai vastaavassa selailtuja tuotteita voisi myös tilata tai teettää, ja saada tuotteen kotiin hetkessä ja varmasti istuvana ja sopivan kokoisena. Suurin osa vaatteista ostetaan yhä edelleen myymälöistä. Ostoksilla olijat haluavat todennäköisesti jatkossakin tunnustella vaatteita ja varmistaa sovittamalla, että tuote on juuri oikea. Verkko-ostamisessa samaan tunnelmaan ei nykytekniikalla päästä. Tulevaisuudessa datalasit tai kamerakännykän sovellus voi muuttaa tilannetta merkittävästi. Pokemon Go on lisännyt lisätyn todellisuuden käyttöä muissakin sovelluksissa. Ebayssa voi kokeilla, ovatko aurinkolasit sopivat. Ikea tarjoaa sovellusta, jossa voi testata ovatko huonekalut sopivia kotiin. Huonekaluja voi sommitella eri tavalla huoneeseen. Vääriä heräteostoksia tulisi merkittävästi vähemmän, kun vaatteen sopivuuden voisi testata jo etukäteen. Hutiostosten palautusmäärien pieneneminen olisi kannattavaa myös verkkokaupalle, koska palautuskulujen määrät pienenisivät. Eräänlainen verkkokauppa on myös Galaksino, kylläkin se on nettikasino, eli sen kaupan sisältö ovat automaattipelit, joita ihmiset sitten pelaavat joko rahalla tai leikkirahalla.
Sovellukset
Nyt on olemassa sovelluksia, joilla voi etsiä mieluisan vaatteen ostopaikan kuvan perusteella. Sovellus tunnistaa vaatteen ja etsii ne paikat, jotka myyvät samaa tuotetta. Jos ihan oikeaa tuotetta ei löydy, tarjoaa sovellus saman muotoisia ja värisiä vaihtoehtoja. Stylistipalvelusta saa vaateneuvontaa erilaisia tilanteita varten. Monissa vaateliikkeissä stylistipalveluihin on pitkät jonot, joten aika pitää varata hyvissä ajoin etukäteen. Nettikauppojen asiakkaista suurin osa tekee ostoksensa sovelluksen kautta. Sovelluskehittäjät tekevät jatkuvasti töitä sen eteen, että mobiiliostaminen olisi sujuvampaa ja tarjoaisi paremman asiakaskokemuksen.
Tyypilliset muotikaupan verkkorikokset
Useimmat nettikauppaa pitävät ovat törmänneet tyypillisiin verkkokaupan rikoksiin, joita ovat petokset. Petoksia tehtailevat tekevät niitä sarjassa väärän indentiteetin turvin. Varkaat ovat löytäneet tiensä myös verkkokauppoihin. Raha ja hienot tavarat houkuttelevat myös rikollisuutta. Verkkokaupasta varastaminen on myös tehty helpoksi, koska tilauksen voi tehdä ilman vahvaa tunnistautumista eli verkkopankkitunnuksia ei tarvita. Tosin 14. syyskuuta jälkeen tämä vaikeutuu, koska EU direktiivi määrää vahvan tunnistautumisen yli 30 euron verkkokauppaostoihin. Muutoksen myötä verkkokauppa on turvallisempaa. Tosin toisen varastetuilla henkilötiedoilla tai kopioiduilla maksukortin tiedoilla tehtävää ostosta muutos ei estä. Yrittäjän kannattaakin minimoida riskit jo etukäteen sopimalla rahoitusyhtiön kanssa petoskorvauksista.
Sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinointi lisää verkkokaupan tunnettavuutta ja auttaa ymmärtämään myynnissä olevaa tuotetta paremmin. Verkkokaupan tulevaisuus tehdään jo tänään.
Asiakas huomaa haluavansa lisää niitä kokemuksia, joita hän saa ostaessaan juuri itselleen sopivan tuotteen. Asiakkaan ei tarvitse kierrellä kaupoissa tekemässä hintavertailuja. Siinä vaiheessa, kun asiakas on jo valinnut tuotteen, on valintaan vaikuttaminen vaikeaa. Sisältömarkkinoinnissa asiakas pyritään saamaan mukaan jo siinä vaiheessa, kun asiakkaan näkemys tuotteesta on vasta muodostumassa. Postaukseen laitetaan fiiliskuvien lisäksi tarkka selostus tuotteen käytön eri vaiheista ja ominaisuuksista. Asiakkaan kysymyksiin pyritään vastaamaan jo sitä ennen, kun hän on niitä ehtinyt miettimään. Tuotteelle voidaan myös antaa erilaisia käyttövinkkejä. Suora linkki tuotesivulle houkuttelee ostamaan tuotteen heti. Mikäli asiakas jatkaa eri postauksen lukemista, muistuttelee kohdennettu mainonta häntä kiinnostavista tuotteista. Verkko-ostamisessa korostuu se, että tuotteista on tiedettävä ominaisuuksien ja ohjeiden lisäksi hinnat ja toimitusehdot. Asiakkaalle kannattaakin antaa valmiita perusteluja sille, että juuri tämä tuote olisi paras valinta. Usein myös asiakkaiden omia kokemuksia julkaistaan verkkokaupoissa. Toiset asiakkaat saavat arvokasta ja luotettavaa tietoa muiden käyttäjäkokemuksista.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.