Fashion
Muodin trendit muuttuvat nopeasti. Ne kuvastavat ihmisen, kodin, luonnon, maailman menoa - värejä, kuoseja, tekniikkaa, ihmisiä, ilmeitä.... you call it fashion, we call it life.

Ajankohtaista

Tupakointi ei ole nykyään trendikästä

Tupakointi oli trendikästä vielä 80-luvulla. Silloin sitä vielä mainostettiin ja itseasiassa mainonta jatkui Euroopassa vielä 2000-luvun alkuvuosille, ennenkuin se tuli Euroopassa kielletyksi. Suomessakin on ollut tupakkateollisuutta satoja vuosia – ei kylläkään enää. Vaikka Suomessa tupakkateollisuus on nykyään vain tupakan maahantuontia ja myyntiä, valmistetaan tupakkaa maailmassa yhä paljon ja kyseessä on miljardiluokan liiketoiminta. Mutta Suomessa on tavoitteena savuton Suomi vuoteen 2030 mennessä ja maailmalla tavoitellaan -30% vähennystä vuoteen 2025 mennessä. Vaikka monissa maissa on erilaisia tupakointi kieltoja ja rajoituksia, niin Aasiasta löytyy maita, joissa miehistä jopa 75 % polttaa tupakkaa, ja…

Ampumapelit eivät ole pelkästään miehille

Etenkin mobiililaitteiden käytön laajenemisen myötä, yhä useampi nainen on aloittanut pelaamaan aktiivisemmin. Arjessa helposti kulkevat ja nopeaa viihdettä tarjoavat mobiilipelit ovat ilmestyneet melkein jokaisen elämään ainakin jossain vaiheessa. Niitä voi pelata esimerkiksi työmatkan aikana tai odotellessa kavereita kahvilassa. Lisäksi mobiilipeleihin ei tarvitse panostaa samalla tavalla kuin konsoli- ja tietokonepeleihin, jotka vaativat jo alussa kalliin konsolin ja pelaamisen sopivan tietokoneen hankinnan. Lisäksi itse pelit ovat kalliita kun taas mobiilipelit ovat lähes aina ilmaisia – ainakin tiettyyn rajaan asti.  Yhtä lailla naiset ovat löytäneet myös rahapelit. Nettikasinoiden pelaajista suurin osa on kuitenkin…

Herkkä IKEA INBJUDEN-mallisto tuo juhlan talven keskelle

Maaliskuussa myyntiin tuleva INBJUDEN-mallisto sisältää kaikkea, mitä tarvitaan keväisiin juhlahetkiin. Herkkä, vaaleanpunaisen ja -vihreän sävyinen mallisto tarjoaa juhlapöydän kattaukseen ja koristeluun tarjoiluastioita, laseja, maljakoita, tekstiilejä sekä koristeita. Materiaaleissa nähdään kirkasta lasia, ruostumatonta terästä ja uusiutuvaa puuvillaa. Raikkaat, ajattomat kuosit ovat helposti yhdisteltävissä toisiinsa ja monipuolisuutensa ansiosta sopivat myös arkeen. INBJUDEN-malliston lasitavara koostuu samppanjalasista, lautasista, karahvista, kakkutelineistä ja maljakoista. Kirkkaassa ja korkeassa samppanjalasissa on valkoisia pieniä pistekuvioita lasin ympärillä. Samaan kuviota nähdään kirkkaassa karahvissa sekä huurrelasisessa lautasessa. Huurteisia ruoka- ja leipälautasia on saatavilla myös koristeellisemmalla kuvioinnilla. Karkaistusta lasista valmistetut lautaset ovat…

Muotia voi olla kaikkialla

Jos joku sanoo, että vain vaatteet ovat muotia, ei hän voisi olla enemmän väärässä. Tietenkin se on suuri osa sitä, ja varsinkin television monet saippuasarjat käsittelevät muotitaloja, kuten Suomen televisiossa pyörivien Forresterien muotitaloa tai NetFlixin Velvet-muotitaloa. Muoti on kuitenkin paljon muuta, ja sen mukana tulevat erilaiset trendit yltävät elämän eri osa-alueille. Varsinkin jos jaksaa lähteä katsomaan historiaan, niin näkee, miten ihminen on nähnyt itsensä eri ajanjaksoina. Terveys ja muoti Voisi sanoa, että nykyaika lisääntyneine vapaa-aikoineen on tuonut trendeihin isona osana omaan itseensä panostamisen. Se ei tarkoita ainoastaan vaatteita, vaan ulkoista…

Billebeino x F-liiga kampanjoivat seurojen hyväksi

Muoti- ja lifestylebrändi Billebeino ja salibandyn F-liiga kampanjoivat pandemian runteleman seurakentän puolesta uniikissa yhteistyössä, jossa Ville Leino muotoili seurojen logot uusiksi. Billebeino lahjoittaa myyntituotot F-liigajoukkueiden hyväksi designia, sporttia ja yhteiskuntavastuuta yhdistävässä kampanjassa. Billebeino x F-liiga limited edition -hupparit tulevat myyntiin heti. Tuotteita saatavilla rajattu määrä Billebeinon verkkokaupasta. F-liigajoukkueet inspiroivat suomalaisia liikkumaan sekä luovat otteluillaan liikuttavia hetkiä koettavaksi. Joukkueet inspiroivat myös Billebeinoa kokeilemaan jotakin uutta ja ennen kokematonta. – Tämä collaboraatio on ollut todella uniikki. En ole ikinä nähnyt vastaavaa. Vanhana jääkiekkoilijana tiedän, mitä tarkoittaa edustaa joukkuetta ja sen logoa. On…

Uutta Lundialta – rottinkimallisto

Tunnelmallinen, ilmava rottinki nostaa Lundia Classic -hyllystön uudelle tasolle Lundia Classic -klassikkohyllystö on saanut uudet kevyen ilmavat, suomalaisia käsityöjuuria kumartavat rottinkiset ovet. Osittain läpinäkyvä rottinkisäleikkö säilyttää hyllystön keveyden, piilottaen kuitenkin tavarat kainosti suojiinsa. Mistä idea rottingin käyttöön syntyi? ”Ihailimme rottinkisia tuotteita ja rottingin valmistukseen liittyvää artesaaniosaamista yhdessä työkavereiden kanssa. Ja kuin sattumalta löysimme läheltä tutun tuottajan, jolla on tarvittavatkäsityötaito” kertoo Lundian markkinointipäällikkö Iiris Hollo.”Rottinkitäyte oveen valmistetaan lähellä Riihimäellä, ja sitä työstävät meille tutut puusepät. Rottingin kuivatus vaatii hieman kärsivällisyyttä ja paljon perittyä tietotaitoa. Olimme onnekkaita löytäessämme osaavan yhteistyökumppanin.” Mitä tuotteita…

Lahjojen osto-opas: Näin valitset parhaat joululahjat

Lahjoja voi olla aina vaikea ostaa. Lahjan olisi ensinnäkin aina oltava hyödyllinen, ethän halua antaa tarpeettomia tavaroita ja tuhlata näin omia rahojasi. Voisitko itse käyttää kyseistä lahjaa? Jos vastauksesi on kyllä, kyseessä on hyödyllinen ja käytännöllinen lahja. Varmista, että hankkimasi vastaa lahjan saajan tarpeita. ​ Jos lahja soveltuu vain kertakäyttöön, sillä ei ole todellista tarkoitusta. Vältä myös sellaisten lahjojen antamista, joita on helppo antaa eteenpäin toisille lahjoina, jos lahjan saaja ei pidä lahjasta. Tämänkaltaisia lahjoja ovat esimerkiksi kootut meikki- ja kylpysetit tai vaikkapa lahjapaketissa olevat kynttilä- tai astiasetit. Lahja on…

Tapahtumien puute iskee jälleen rajusti muotikauppaan

Lämmin marraskuu ja koronan toisen aallon uudelleen lamauttama sosiaalinen elämä kurittaa rajusti muotikauppaa. Marraskuun myyntiluvut ovat hälyttävän huonot – useissa kaupoissa myynti on jäänyt jopa puoleen aikaisemmista vuosista.  Muotikaupan koronavuosi on mennyt laimeasti. Marraskuussa, joka aikaisemmin on ollut toiseksi tärkein muodin myyntikuukausi, vaatteiden myynti laski -15,5 prosenttia, kenkien -28,9 prosenttia ja laukkujen -29 prosenttia.  – Pikkujoulujen, joulukonserttien ja -lounaiden puuttumisen takia tarvetta uusille vaatteille on vähän. Juhla- ja työpukeutuminen sekä ulkotakit myivät marraskuussa poikkeuksellisen heikosti, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.  Toisaalta Musta viikko kiihdytti verkkokauppaa entisestään marraskuussa. Vaatteissa kasvua kertyi…

Tupakointi ei ole trendikästä

Monta vuosikymmentä tupakkatuotteita mainostettiin paljon lehdissä, televisiossa, kaikkialla. Suomessakin on ollut tupakkateollisuutta aina 1700-luvulta lähtien ja sillä on tehty omaisuuksia rahaa. Jopa vielä 50-luvulla tupakkaa mainostettiin terveellisenä, vaikka tuottajat ja markkinoijat tiesivät sen olevan kaikkea muuta. Tupakointi oli trendikästä ja ”kaikki” tupakoivat, eivät enää. Onko tupakointi tyrehtynyt koska se aiheuttaa terveydellemme haittoja? Varmasti osittain, mutta osa muutoksesta on syntynyt myös muiden tekijöiden kautta – se vain ei ole enää muodikasta polttaa. Tupakoinnin lopettaminen Tupakanpolton lopettamisen kaksi suurinta haastetta ovat nikotiinista johtuvä pienimuotoinen riippuvaisuus sekä itse tupakointi ja polttaminen arkisena tapana….

Joulun kyselytutkimus paljasti: Tässä ovat joulupöydän ylivoimaiset ykköset Suomessa – nuorten keskuudessa näkyvissä selkeä muutos

Lejoksen toteuttamassa Joulu on sun -tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten joulunviettoon ja joulun ajan ruokailuun liittyviä merkityksiä ja mieltymyksiä. Tulosten perusteella suomalaiset ovat verrattain perinteisiä joulunviettäjiä, jossa jouluruoka on tärkein joulutunnelmaan vaikuttava tekijä. Tutkimuksen mukaan jouluruokailu tulee kuitenkin kokemaan muutoksia erityisesti nuorempien ikäluokkien ajamana. Tutkimustulosten mukaan enemmistö suomalaisista on mieleltään jouluihmisiä. Kyselytutkimukseen vastasi 1055 18–75-vuotiasta suomalaista, joista jopa kaksi kolmesta (67 %) pitää joulua erittäin tai melko merkittävänä juhlana. Tulokset osoittavat, että joulutunnelman suomalaisille tekee jouluruoka, ja se menee jopa perheen ja ystävien kanssa yhdessä vietetyn ajan edelle. Kaikista vastaajista jopa neljä…

Tutkimus: Suomalaiset eivät välttele muotikauppoja koronan pelossa

Muoti- ja urheilukauppa ry:n teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset ostavat vaatteita ja kenkiä tarpeeseen. Koronapandemia on runnellut muotikauppaa ennen näkemättömällä voimalla. Kuitenkin vain 6 % kyselyyn vastaajista ilmoitti verkkokaupan valinnan syyksi halun vältellä ihmisiä Covid-19-viruksen vuoksi.  – Koronasyksynä tärkein syy olla ostamatta on se, ettei ole tarvetta hankinnalle. Myös heräteostoksia tehdään hyvin vähän, kertoo toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa ry:stä. Tiedot käyvät ilmi yhdistyksen yhdessä Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu ry:n kanssa Kantarilla teettämästä tutkimuksesta. Tutkimuksessa havaittiin, että yli puolet ostopäätöksen tehneistä kuluttajista menee suoraan ostopaikkaan, myymälään tai verkkokauppaan, ilman etukäteen tehtyä…

Kauneuden ja hyvinvoinnin trendituote: CBD

Mistä oikein on kyse, miten jostain luontaistuotteesta voi tulla hittituote, jota kuvataan jopa eurooppalaiseksi trendiksi, mistä on CBD-tuotteissa kyse? Uusin CBD-tuoteperheeseen liittyvä tuote on tullut jo televisiomainokseenkin, jossa siitä kuitenkin käytetään nimeä hamppuöljy, mistä useimmiten onkin kyse. Mutta miksi perusluontaistuotteesta on noussut niin iso kohu että kaikki isoimmat mediat ovat siitä kirjoitelleet? Ensinnäkin me käsittelemme tuotetta päällisin puolin tässä artikkelissa, eli mikäli haluat lukea enemmän lue lisää tuolta oikealta sivustolta. Sukulaisuus toiseen tuotteeseen Yksi iso tekijä CBD-tuotteiden nousussa on tottakai se, että ne uutetaan hampusta. Toinen iso tekijä on, että…

Muodin verkkokauppa kasvoi, mutta koko-ongelma pysyi – suomalaiset odottavat sovituskoppeja myös verkkokauppoihin

Koronapandemian aikana verkkokaupan myynti on käynyt kuumempana kuin koskaan, mutta oikean koon arvioiminen virtuaalisesti tuottaa shoppailijoille edelleen päänvaivaa. Suurin osa suomalaisista verkkoshoppailijoista odottaakin nyt sovitusmahdollisuutta myös virtuaaliseen muotoon. Vaatteiden ja jalkineiden myynti verkossa on kasvanut koronapandemian aikana huimat 61 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvu selviää Klarnan verkkokauppatutkimuksesta*, jonka mukaan suuntaus näyttää jatkuvan myös syksyn aikana. Syyskuussa muodin verkkokauppa kasvoi 52 prosenttia. Verkkokaupan suosiosta huolimatta Klarnan äskettäin tekemä kyselytutkimus** kertoo, että vain neljä prosenttia viimeisen vuoden aikana vaatteita tai jalkineita verkosta ostaneista suomalaisista kokee saaneensa riittävästi apua oikean koon valitsemiseen. Vastaavasti lähes…

Syksyn ja talven 20/21 kolme trendiä

Anna luonnon tuoman inspiraation näkyä kotisi sisustuksessa.  Harmoninen mutta villi luonto inspiroi meitä edelleen kodinsisustuksessa. Sesonkivärejä ovat nyt himmeänvihreä, sinivihreä ja maanläheiset sävyt. Pintarakenteet ja materiaalit kuten oksat, hapsut ja sametti tuovat kontrastia ja elävöittävät rauhallisia sävyjä. Luonnonmateriaaleista kuten oksista, rottingista ja puusta valmistetut sisustustarvikkeet ovat helppo tapa tuoda pala luontoa kotiisi. Yhdistele käytännöllisiä ja kauniita punottuja koreja sekä kevyitä rottinkihuonekaluja metallin ja ruskeaan tai ruosteensävyiseen lasiin luodaksesi pelkistetyn ja luonnollisen ilmeen. AW20  KOLME TRENDIÄ  EARTHEN LUXE AW20 EARTHERN LUXE -trendi pohjautuu luonnon viehätysvoimaan. Luonto toimii inspiraationlähteenä, kun etsimme tasapainoa, vakautta ja…

Mitä tyylikkyys on?

Tyylikkyys ei ole mittanauhalla, sekuntikellolla tai vaa’alla mitattava käsite ja siksi onkin hyvin kiehtovaa miettiä sitä, mikä tekee jostain tietystä henkilöstä tyylikkään ja vastaavasti millä tavalla henkilö, joka ei ole tyylikäs, voisi muuttaa asian täysin päälaelleen. Kaiken lisäksi tyylikkyys on usein katsojan silmässä ja yleinen mielipide siitä, mikä milloinkin on tyylikästä vaihtelee vuosien mittaan ja joskus hyvinkin nopeasti. Esimerkiksi huolitellut ja tarkasti trimmatut viikset miehellä ja prameat ja muhkeat hiuslaitteet naisilla olivat joskus todellinen piste i:n päälle tyylikästä ulkomuotoa tavoitellessa. Klassinen tyylikkyys Kun mietitään klassista tyyliä, niin monella tulee mieleen…

Lindex järjestää digitaalisen muotinäytöksen

Muotiyritys rakentaa inspiroivan syysmuotiuniversumin tulevaa digitaalista muotinäytöstään varten Näytöksen vaatteet on kuratoinut stylisti ja luova konsultti Hanna MW. Luvassa on inspiraatiota pursuava digitaalinen tilaisuus, jossa katsoja pääsee matkustamaan eri maailmojen välillä sekä tutustumaan syys- ja talvikauden mallistoihin. Hanna MW on toiminut stylistina muotinäytöksissä New Yorkin muotiviikolla ja työskennellyt suurimpien muotilehtien kanssa.  ”Halusimme luoda Lindexin kanssa muotiuniversumin, jossa katsoja johdatetaan taianomaiseen ja inspiroivaan maailmaan. Näytöksen tavoitteena on tuoda vaatteiden sielu esille. Nykyään verkossa järjestettävät kokoukset ovat jo arkipäivää, joten oli tärkeää luoda jotain sellaista, joka vangitsee mielenkiinnon ensisilmäyksellä”, Hanna sanoo. Näytös on samalla myös…

Muotikauppaa uhkaa koronakevään lisäksi heikentyvä työllisyys

Muodin myynti on pudonnut tänä vuonna -20,9 % heinäkuun loppuun mennessä. Yksin heinäkuussa myynti laski -7,9 %. Koronapandemian myötä uhkana on työllisyyden lasku. Muotikauppojen ovet käyvät harvakseltaan. Tammi-heinäkuussa miesten vaatteiden myynti on ollut miinuksella -24,7 %, naisten -23,3 % ja lasten -14,4 % viime vuoteen verrattuna. Kodintekstiilien myynti on ollut ainoa, joka on kyennyt viime vuoden tahtiin, kun suomalaiset ovat satsanneet kotiensa viihtyvyyteen. Urheilukaupassa myynti on laskenut -1,9 % alkuvuoden aikana. Yli kolmanneksella kasvanut pyöräkauppa on auttanut, kun urheilukaupan vaatemyynti on pudonnut -5,8 %. Tiedot perustuvat yhdistyksen jäsentilastoon, jossa on…

BACK TO SCHOOL – IDEOITA KOULULAISEN HUONEESTA OPISKELIJA-ASUNTOON

Elokuussa arki alkaa monissa perheissä koululaisten kouluun paluun myötä. Myös monille nuorille muutto ensiasuntoon on ajankohtainen. Koululaisen työpiste tai huoneen sisustus kaipaa kenties päivitystä uuden lukuvuoden kynnyksellä. Myös nuoren aikuisen hankintalista voi olla suuri ensikotiin muutettaessa. KOULULAISELLE – sisustuksen päivitys ja työpiste toimivaksi Uuden lukukauden kunniaksi on kiva päivittää koulaisen huonetta. Esimerkiksi uusilla tekstiileillä ja somisteilla ilmettä saa muutettua vaivattomasti, edulliseen hintaan. TUOTEIDEOITA KOULULAISELLE x 12 Kuvan tuotteet: Barbaro riippuvalaisin | 4Living vaneri seinäkello | 4Living metalliteline klipseillä | Noortrade Emil pöytävalaisin | Div työpöytä | House Nordic Stavanger työtuoli | 4Living pöytä | Anno Liina vuodevaatesetti | K/M…

Älypuhelin ja trendit

Älypuhelimesta on tullut osa arkeamme. Jopa siinä mittakaavassa, että ennen kyseinen laite oli tarkoitettu kommunikointiin ja puheluita varten, niin nykyään itse puhuminen alkaa olla älypuhelimemme vähiten käytetty ominaisuus. Jopa se paras netticasino löytyy helposti sillä omalla älypuhelimella ja nykyään me voimme pelata kaikkia kasinopelejä missä ja koska tahansa. vaikka livenä rulettia! Älypuhelin trendien aallonharjalla Älypuhelinta käytetään paljon erilaisten sosiaalisten medioiden lukemiseen ja täyttämiseen. Otamme valokuvia ja videoimme elämäämme enemmän kuin koskaan ennen ja sovellukset kuten Instagram ohjailevat jopa vaatetustamme lähes reaaliajassa. Esimerkiksi tämän hetken suomalaisten suosimissa instagram kanavissa esiintyy paljon…

A.S.Helsingön THE ASHEN COLLECTION: Kolme uutta eleganttia sävyä

THE ASHEN COLLECTION tuo kolme eleganttia sävyä osaksi A.S.Helsingön väripalettia. Kokoelman inspiraationa toimii pohjoinen saaristoluonto. Sen herkät värit elävät valon ja vuodenaikojen mukana. A.S.Helsingö lanseeraa kolme uutta väriä, jotka tuovat pehmeät, hienostuneet sävyt osaksi nykyistä värivalikoimaa. Uusi THE ASHEN COLLECTION on saanut inspiraationsa pohjoisen saariston luonnosta – sammaleen, jäkälän ja tuulisten kallioiden ainutlaatuisista vivahteista. Uudet värit Ash Green, Ivory Beige ja Dusty Rose sointuvat erinomaisesti myös aiempien sävyjen kanssa. Kokoelman on suunnitellut Ilona Palmunen, A.S.Helsingön luova johtaja. Idea uusiin väreihin syntyi saariston kasvien ja kallioiden hennoista vaaleista ja murretuista sävyistä. Pehmeät…

%d bloggaajaa tykkää tästä: