Fashion
Muodin trendit muuttuvat nopeasti. Ne kuvastavat ihmisen, kodin, luonnon, maailman menoa - värejä, kuoseja, tekniikkaa, ihmisiä, ilmeitä.... you call it fashion, we call it life.
Kotimainen Mjuk yhdistää kaksi megatrendiä: designhuonekalut ja vastuullisen kuluttamisen

Mjuk on uusi kiertotaloutta tukeva startup, joka mullistaa käytettyjen huonekalujen kaupankäynnin. Innovatiivisella palvelullaan Mjuk tarjoaa elämää helpottavia ratkaisuja ja vastuullisia valintoja huonekalukauppojen yhteydessä. Nopeasti kasvava yritys mahdollistaa myyjälle satojen eurojen tienestit sekä kuluttajalle huonekaluoston huomattavasti huokeampaan hintaan – ja kaiken tämän hävikkiä vähentäen sen lisäämisen sijasta. Muuton, remontin tai uuden sisustuksen myötä syntyy usein tarve ostaa uusia huonekaluja, ja täten myös hankkiutua eroon vanhoista käyttökelpoisista kalusteista. Tilanteen saa helposti käännytettyä ympäristöystävälliseksi ja lompakkoa suosivaksi teoksi tukeutumalla uuteen second hand…

Read More

Vuoden Nuori Suunnittelija on Idaliina Friman

Vuoden Nuori Suunnittelija 2021-kilpailun on voittanut Aalto-yliopistossa vaatesuunnittelua opiskeleva Idaliina Friman. Itämerestä inspiroitunut mallisto on valmistettu kierrätys- ja ylijäämämateriaaleista. Voittajamallisto on esillä Kämp Gallerian Kämp Gardenissa 5.-17.10.2021. Vuoden Nuori Suunnittelija -kilpailun teemana oli tänä vuonna meri. Voittajaksi tasokkaassa kilpailussa valikoitui Idaliina Friman, joka suorittaa Aalto-yliopistossa vaatesuunnittelun maisteriopintoja. Kandidaatin opinnäytetyöhön liittyvän työharjoittelunsa hän suoritti muotitalo Givenchylla Pariisissa. Voittajatyön lähtökohtana Itämeren tilanne Frimanin suunnittelema asukokonaisuus koostuu kansitakista, leveälahkeisista seilorihousuista sekä päähineestä. Klassisia vaatekappaleita yhdistää moderni suunnittelullinen ote sekä vastuulliset materiaalit, jotka…

Read More

Zalando laajentaa ”redeZIGN for circularity” -mallistoaan

Berliinissä, 5. lokakuuta 2021 // Euroopan johtava muodin ja lifestyle-tuotteiden verkkoalusta Zalando lanseeraa toisen redeZIGN for circularity -mallistonsa omalla ZIGN-tuotemerkillään. Uusi mallisto on jatkoa vuonna 2020 julkaistulle ensimmäiselle mallistolle ja se on skaalautunut viidestä tuotteesta 50 tuotteeseen vastatakseen asiakkaiden kasvaneeseen kestävän muodin kysyntään. Uuden mallistonsa tiimoilta Zalando tekee yhteistyötä New Yorkissa toimivan teknologiayrityksen EON:n kanssa, joka tarjoaa digitaalisen mahdollisuuden tuotteiden seuraamiseen koko niiden elinkaaren ajan sekä mahdollistaa tuotteen jälleenmyynnin, korjauksen, uudelleenkäytön ja kierrätyksen. Kaikki malliston 50 tuotetta on suunniteltu…

Read More

Näyttelijä Omar Rudbergin käytettyä muotia saataville Zalandon Pre-owned -valikoimaan

Euroopan johtava muoti- ja lifestyle-verkkoalusta Zalando juhlistaa Pre-owned -kategoriansa vuosipäivää tuomalla myyntiin Euroopan tunnetuimpien TV-tähtien muotia. Zalandon Pre-owned -palvelun avulla asiakkaat voivat löytää ainutlaatuista muotia ja jättää vaihtoon omaa ylimääräistä muotiaan kätevän digitaalisen kokemuksen kautta. 27. syyskuuta 2021 alkaen omaa muotiaan asiakkaiden ostettavaksi vaihtavat muun muassa ruotsalainen laulaja-näyttelijä Omar Rudberg, puolalainen laulaja-näyttelijä Julia Wieniawa-Narkiewicz, espanjalainen näyttelijä-malli ja LGBTQA+ -aktivisti Lola Rodriguez sekä italialainen näyttelijä ja ihmisoikeusaktivisti  Pietro Turano. Jokaisen tähden myyntiin vaihtamat tuotteet on varustettu henkilökohtaisilla, allekirjoitetuilla tunnisteilla. Tulevina…

Read More

Kotimainen vaatebrändi uudessa nousussa

Pekka ja Marjo Saastamoisella oli 70-luvun loppupuolella visio. He halusivat luoda suomalaisille laadukkaita vaatteita, jotka kestävät aikaa ja kulutusta. Klassisia luottovaatteita, jotka näyttävät hyvältä ja tuntuvat mukavalta. Vuodesta toiseen. Syntyi R-Collection, kotimainen vaatebrändi, joka sekin on kestänyt aikaa jo yli 40 vuoden ajan. Viime vuodet ovat olleet klassikkobrändi R-Collectionille suosiolliset. Ymmärrys tiedostavasta kuluttamisesta on lisääntynyt ja kiinnostus kotimaista tuotantoa kohtaan kasvanut. Suomen Kajaanissa pääkallopaikkaa pitävän vaatemerkin suosio on lähtenyt uuteen nousuun. – Valmistamme laadukkaita ja monikäyttöisiä vapaa-ajan vaatteita, joiden…

Read More

Koko Suomen Muotipippalot elvyttää kotimaista vaatekauppaa toukokuussa – Fashion Finlandin myyntitempauksessa on mukana lähes 60 muotikauppaa

Muotikauppa kuuluu koronan kovimpiin kärsijöihin, ja siksi se tarvitsee kiireesti uutta eloa ja sykettä. Suomalaisen muotikaupan yhteisö ja oma media Fashion Finland järjestää toistamiseen koko Suomen kattavan Muotipippalot -myyntitempauksen ja tyyliviikonlopun 27.–29. toukokuuta. Tempauksella Fashion Finland on mukana vauhdittamassa muotikauppaa, tukemassa jäsenyritystensä liiketoimintaa sekä kannustamassa suomalaisia vierailemaan paikallisissa ja lähellä olevissa kivijalkamyymälöissä ja verkkokaupoissa. – Muotipippalot on kesän iloinen ja värikäs aloitus muotikaupoissa. Koronavuosi on kohdellut muotikauppoja kovalla kädellä, mutta nyt pandemia on toivottavasti väistymässä ja rauhoittumassa. Ja muotikaupat…

Read More

Muotia voi olla kaikkialla

Jos joku sanoo, että vain vaatteet ovat muotia, ei hän voisi olla enemmän väärässä. Tietenkin se on suuri osa sitä, ja varsinkin television monet saippuasarjat käsittelevät muotitaloja, kuten Suomen televisiossa pyörivien Forresterien muotitaloa tai NetFlixin Velvet-muotitaloa. Muoti on kuitenkin paljon muuta, ja sen mukana tulevat erilaiset trendit yltävät elämän eri osa-alueille. Varsinkin jos jaksaa lähteä katsomaan historiaan, niin näkee, miten ihminen on nähnyt itsensä eri ajanjaksoina. Terveys ja muoti Voisi sanoa, että nykyaika lisääntyneine vapaa-aikoineen on tuonut trendeihin isona…

Read More

Billebeino x F-liiga kampanjoivat seurojen hyväksi

Muoti- ja lifestylebrändi Billebeino ja salibandyn F-liiga kampanjoivat pandemian runteleman seurakentän puolesta uniikissa yhteistyössä, jossa Ville Leino muotoili seurojen logot uusiksi. Billebeino lahjoittaa myyntituotot F-liigajoukkueiden hyväksi designia, sporttia ja yhteiskuntavastuuta yhdistävässä kampanjassa. Billebeino x F-liiga limited edition -hupparit tulevat myyntiin heti. Tuotteita saatavilla rajattu määrä Billebeinon verkkokaupasta. F-liigajoukkueet inspiroivat suomalaisia liikkumaan sekä luovat otteluillaan liikuttavia hetkiä koettavaksi. Joukkueet inspiroivat myös Billebeinoa kokeilemaan jotakin uutta ja ennen kokematonta. – Tämä collaboraatio on ollut todella uniikki. En ole ikinä nähnyt vastaavaa….

Read More

Tutkimus: Suomalaiset eivät välttele muotikauppoja koronan pelossa

Muoti- ja urheilukauppa ry:n teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset ostavat vaatteita ja kenkiä tarpeeseen. Koronapandemia on runnellut muotikauppaa ennen näkemättömällä voimalla. Kuitenkin vain 6 % kyselyyn vastaajista ilmoitti verkkokaupan valinnan syyksi halun vältellä ihmisiä Covid-19-viruksen vuoksi.  – Koronasyksynä tärkein syy olla ostamatta on se, ettei ole tarvetta hankinnalle. Myös heräteostoksia tehdään hyvin vähän, kertoo toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa ry:stä. Tiedot käyvät ilmi yhdistyksen yhdessä Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu ry:n kanssa Kantarilla teettämästä tutkimuksesta. Tutkimuksessa havaittiin, että yli puolet ostopäätöksen…

Read More

Muodin verkkokauppa kasvoi, mutta koko-ongelma pysyi – suomalaiset odottavat sovituskoppeja myös verkkokauppoihin

Koronapandemian aikana verkkokaupan myynti on käynyt kuumempana kuin koskaan, mutta oikean koon arvioiminen virtuaalisesti tuottaa shoppailijoille edelleen päänvaivaa. Suurin osa suomalaisista verkkoshoppailijoista odottaakin nyt sovitusmahdollisuutta myös virtuaaliseen muotoon. Vaatteiden ja jalkineiden myynti verkossa on kasvanut koronapandemian aikana huimat 61 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvu selviää Klarnan verkkokauppatutkimuksesta*, jonka mukaan suuntaus näyttää jatkuvan myös syksyn aikana. Syyskuussa muodin verkkokauppa kasvoi 52 prosenttia. Verkkokaupan suosiosta huolimatta Klarnan äskettäin tekemä kyselytutkimus** kertoo, että vain neljä prosenttia viimeisen vuoden aikana vaatteita tai jalkineita verkosta…

Read More