Anna Puu ja Benjamin Peltonen esittelevät omat secondhand-kokoelmansa osana Secondhand Syyskuu -kampanjaa

Osana Postin vetämää Secondhand Syyskuu -kampanjaa, Anna Puu ja Benjamin Peltonen ovat luoneet ja viimeistelleet omat kokoelmansa kierrätetyn muodin maailmasta. Stylisti Eero Böökin kanssa yhteistyössä kuratoidut kokoelmat koostuvat molemmilta artisteilta viidestä asukokonaisuudesta, jotka tullaan esittelemään suoratoistettavassa muotinäytöksessä syyskuun aikana. Secondhand Syyskuu pyrkii herättämään huomiota kestävään kuluttamiseen ja secondhand-markkinoiden monimuotoisuuteen kuukauden ajan.

Maailmanlaajuisen secondhand-muotimarkkinan ennustetaan laajenevan kolme kertaa nopeammin kuin muu vaateteollisuus, saavuttaen 350 miljardin arvon vuoteen 2028 mennessä (Thredup 2024). Verkkokaupan yleistyminen tekee ostamisesta ja myymisestä entistä helpompaa, ja laajempi valikoima tarjoaa mahdollisuuden löytää itselleen sopivia ja persoonallisia tyylejä. Nyt luodut kokoelmat tuovat esille kierrätysmuodin trendikkään puolen.

”Pukeutuminen, muoti ja oma tyyli ovat olleet minulle esiintyjänä aina tärkeitä itseilmaisun keinoja. Tämä kokemus oli kuitenkin uudenlainen. Oli äärimmäisen inspiroivaa luoda uusia asukokonaisuuksia kiertotalouden hengessä”, Anna Puu toteaa.

”Molemmista kokoelmista tuli todella kuumia! Oman luovuuden hyödyntäminen kierrätysmuodissa oli upea kokemus ja myös opettavainen. Vaatteiden tuunaaminen on konkreettinen tapa lisätä vastuullisuutta”, Benjamin Peltonen kommentoi.

Secondhand Syyskuu on vastuullisten tekojen kuukausi, joka kokoaa yhteen useita toimijoita.

”Olemme erittäin iloisia siitä, että Anna ja Benjamin toivat luovuutensa mukaan. Haluamme inspiroida ihmisiä näkemään secondhandin ei vain vastuullisena valintana, vaan myös mahdollisuutena löytää itselleen sopivia helmiä entistä laajemmasta valikoimasta. Syyt käytetyn ostamiseen ovat moninaisia, mutta jokainen uusi elämä, jonka tuote saa, vähentää uuden valmistamiseen tarvittavia päästöjä merkittävästi”, sanoo Elina Rosenlund Postilta.

Kokoelmat esitellään 10. syyskuuta järjestettävässä muotinäytöksessä, joka lähetetään suorana Postin Instagram- ja TikTok-tileillä. Näytöksen jälkeen kuluttajilla on mahdollisuus voittaa kokoelmien asuja itselleen arvonnassa, joka aukeaa 10. syyskuuta osoitteessa posti.fi/secondhand.

Secondhand syyskuu

Syyskuussa Posti kokoaa yhteen 11 suosittua secondhand-toimijaa, jotka haluavat yhdessä edistää kestävämpää kuluttamista ja korostaa käytetyn muodin ja tavaroiden markkinoiden monipuolisuutta. Suomessa noin miljardin euron arvoisen secondhand-markkinan kasvua vauhdittaa verkkokaupan yleistyminen. Postin kautta kulkeneiden secondhand-aarteiden määrä on viisinkertaistunut vuodessa, eikä kasvu näytä hidastuvan.

Postin lisäksi kampanjassa ovat mukana Tori, DNA Vaihtokapula, Kalevala Pidetty, Gugguu, Papu, Marimekko Preloved, Luhta, Huuto.net, Plick, Emmy Clothing ja Fonum. Syyskuun aikana kampanjakumppanit tarjoavat etuja ja alennuksia muun muassa kuljetusten muodossa yhdessä Postin kanssa.

”Posti on jo parikymmentä vuotta ollut verkkokaupan kasvun mahdollistaja. Meille on tärkeää tukea kumppaneitamme kestävässä kasvussa, ja kiertotaloudella on tässä merkittävä rooli. Yhdistämällä voimamme voimme nostaa esille tärkeää aihetta ja edistää tätä konkreettisesti. Kestävän tulevaisuuden rakentaminen on meidän kaikkien yhteinen asia”, jatkaa Elina Rosenlund.

Yksi Postin vastuullisuusohjelman kolmesta pilarista on kestävä kasvu yhden planeetan rajoissa: edistämme logistiikan puhdasta siirtymää. Haluamme hidastaa ilmastonmuutosta ja pyrkiä säilyttämään luonnon monimuotoisuutta; edistämme kiertotaloutta ja lisäämme kestävää asiakastarjontaa sekä kehitämme ympäristöjohtamistamme jatkuvasti paremmaksi.

Lisätietoja Secondhand Syyskuusta: posti.fi/secondhand