Muotia voi olla kaikkialla

Jos joku sanoo, että vain vaatteet ovat muotia, ei hän voisi olla enemmän väärässä. Tietenkin se on suuri osa sitä, ja varsinkin television monet saippuasarjat käsittelevät muotitaloja, kuten Suomen televisiossa pyörivien Forresterien muotitaloa tai NetFlixin Velvet-muotitaloa.

Muoti on kuitenkin paljon muuta, ja sen mukana tulevat erilaiset trendit yltävät elämän eri osa-alueille. Varsinkin jos jaksaa lähteä katsomaan historiaan, niin näkee, miten ihminen on nähnyt itsensä eri ajanjaksoina.

Terveys ja muoti

Voisi sanoa, että nykyaika lisääntyneine vapaa-aikoineen on tuonut trendeihin isona osana omaan itseensä panostamisen. Se ei tarkoita ainoastaan vaatteita, vaan ulkoista olemusta muutenkin se terveellisiä elämäntapoja. Se tarkoittaa myös tiedonjanoa, meistä monet haluavat tietää entistä enemmän, miten voisi vaikuttaa omaan terveyteensä. Siksi esille ovat nousseet myös sellaiset asiat kuten flavonit ja CBD-öljyt. Klikkaa tästä, jos haluat lukea lisää tästä trendituotteesta ja sen terveysvaikutuksista.

Jos katsoo eurooppalaista taidetta 1600- ja 1700-luvuilla huomaa nopeasti, että jo silloin rikkailla oli vaikeuksia pitää omasta kehostaa hyvää huolta. Silloin kuitenkin saatettiin jopa katsoa, että tällainen hieman pyöreämpi olomuoto oli osoitus menestymisestä, eikä niinkään huonosta terveydestä. Mutta toisaalta kun nykyään lääketiede on mennyt huimasti noista ajoista eteenpäin, tiedämme paljon enemmän mikä on terveellistä ja mikä ei, on myös elinikämme tuplaantunut.

Ja kun puhutaan muodista, taiteella on aina ollut oma merkityksensä trendien luojana.

Terveys, muoti ja tekniikka

Muoti on mukana kaikkialla. Se on myös älylaitteissamme. Suomessakin on enemmän älypuhelimia kuin on ihmisiä ja monella suomalaisella on oman käyttöpuhelin lisäksi laatikoissa niitä vanhempia puhelimia, vaikka niistä saisi muutamia euroja vaihdon yhteydessä. Osa meistä eurooppalaisista puhelimenkäyttäjistä seuraa muotin aallonharjoilla ja ostaa aina uusimman ja erikoisemman puhelimen, vaikkei olisi yhtään varma, että se on yhtään nykyistä puhelinta parempi. Kyse ei olekaan paremmuudesta, vaan siitä että se on uusi.

Vaikka monissa maissa puhutaan ja opastetaan ihmisiä vastuulliseen ostoskäyttäytymiseen, todellisuudessa elämme yhä keskellä kulutushysteriaa. Erilaiset kulutustrendit muuttuvat entistä nopeammassa tahdissa, ja niiden perässä kulkijat ostavat aina vain lisää tuotteita kaappeihinsa antaakseen ne useimmiten eteenpäin erilaisiin keräyksiin tai yrittäen myydä niitä netin kirppissivustoilla. Kuluttaminen on pop.

Muoti ja terveys

Koska nykyihminen on niin paljon kiinni teknologiassa, imee ihminen myös paljon muotikäsityksiä sen kautta. Siksi esimerkiksi suoratoistosta on tullut entistä tärkeämpi väylä ihmisten ostovaikuttamisessa, ja vaikkei suoranaisesti trendimerkkejä näkyisi kuvissa – niin jo näyttelijöiden puvustamisen tyyli saattaa vaikuttaa satojen tuhansien ostokäyttäytymiseen lyhyelläkin aikajänteellä. Siksi viimeisten kuukausien aikana ympäri maailmaa monet isot tuottajat eri aloilta ovat lähteneet mukaan e-urheiluun, se näet tavoittaa nuoret aikuiset parhaiten kaikista kanavista. Esimerkiksi Adidas on tehnyt oman sopimuksensa yhden e-urheilu organisaation kanssa ja ala on vasta kasvusuunnassa. Onhan se luonnollista että markkinoijat ovat kanavassa, joka maailmanlaajuisesti tavoittaa miljoonia ihmisiä joka päivä.

Onko e-urheilu siis muotia? Kuuluuko jokaisen nuoren testata omia taitojaan eri peleissä, onko maailmamme niin muuttunut? Miten tietokonepelaaminen on syrjäyttämässä pallopelejä ja muita perinteisiä urheilulajeja?

Ehkei kuitenkaan ole aivan siitä kyse, vaan yksinkertaisesti arkemme on niin muuttunut ja viimeiset 20 vuotta ovat tuoneet netin ja mobiilitekniikan arkeemme entistä tiukemmin – alle 20 vuotiaat ovat täysin diginatiiveja, eli he ovat syntyneet valmiiksi digitaaliseen maailmaan, ja vastaavasti yli 50-vuotiailla alkaa olla vaikeuksi pysyä muutosten perässä, tai ainakin osalla tulee kysymyksiä siitä, onko tekninen ja digitaalinen ratkaisu kuitenkaan se paras mahdollinen tulevaisuutta ajatellen?

Oli miten oli, meillä on entistä enemmän sekä tietoa että aikaa itsellemme, käytetään se hyvin kehomme puolesta. Kehomme kyllä kiittää meitä siitä tulevien vuosien aikana.