Vaatekaupan arvo Suomessa vuonna 2017 oli 2,7 miljardia euroa. Eri kyselytutkimusten mukaan vaatteiden verkkokaupan arvo vaihtelee 1-1,2 miljardin euron välillä. Tämä tarkoittaisi, että verkkokaupan osuus olisi jopa 40 prosenttia suomalaisten vaateostoksista. Jos arviot pitäisivät paikkansa, se olisi maailman ennätys.
Hollanti ja Iso-Britannia ovat johtavia muodin verkkokaupan maita. Niissä muotia ostetaan verkosta noin 12-14 prosentin markkinaosuudella. Mikäli väitteet suomalaisten verkosta ostaman muodin määrästä pitäisivät paikkansa, Suomi olisi edelläkävijä liki kolminkertaisella verkkokaupan markkinaosuudella seuraaviin.
– Kuluttajakyselyt tuottavat kaikissa maissa oleellisesti todellista suurempia lukuja, näin myös Hollannissa, kertoo Velimatti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa TMA ry:stä.
TMA:n tilastojen mukaan suomalaiset ostivat ulkomaisista verkkokaupoista muotia 243 miljoonalla ja urheilutuotteita 66 miljoonalla eurolla. TMA:n tilastot perustuvat verkkokaupoilta kerättyihin tietoihin.
Verkko-ostosten määrä kasvaa nopeasti. Suomessa kasvua kertyi vuonna 2017 20,3 prosenttia, kun samalla kivijalkakaupan arvo laski 1,9 prosenttia.
– Suomi kuuluu niihin maihin, joissa ulkomainen verkkokauppa dominoi voimakkaasti. Kun kotimaisia brändejä on rajallisesti, kaupat tarjoavat samoja tuotemerkkejä kuin ulkomaiset verkkokaupatkin, arvioi Kankaanpää.
Suomalaisen vaateteollisuuden brändien markkinaosuus oli viime vuonna neljä prosenttia koko vaatekaupan arvosta.