Rakennus- ja sisustustarvikekaupassa jatkui positiivinen kehitys – rakenteellista muutosta jo näkyvissä

Rakennus- ja sisustustarvikekauppa jatkoi kasvuaan myös vuoden kolmannella kvartaalilla. Vaikka Ilmassa on ollut epäilyä kodin kohentamisen, remontoinnin ja pihan laiton hiipuvan korona rajoitusten asteittain poistuttua ja ulkomaan matkustamisen avauduttua, silti rauta- ja sisustustarvike kauppa kasvoi yli 12 % vuoden kolmannella kvartaalilla. Vuoden alusta mitattuna kokonaismyynti kehittyi 9 %. Tiedot selviävät RASI ry:n tilastoista.

– Kaupan käynnissä näkyy kuitenkin jo rakenteellista muutosta. Kaksi viimeistä vuotta myynnin kasvua on siivittänyt selkeästi kuluttajakauppa, mutta viimeisin tilastomme Q3 kertoo, että muutos on jo näkyvissä. Nyt kasvun tuojana on ammattikauppa ja rakentaminen, RASI ry:n toimitusjohtaja Minna Liuksiala kertoo

Hintojen nousu näkyy kasvuluvuissa

Erityisesti Q3-jaksossa näkyy kasvulukujen takana tiettyjen tuotealueiden hintojen kehitys. Puutavaran hintojen noususta on tiedotettu runsaasti kesän ja syksyn aikana ja sen vaikutus näkyy myynnin kasvun luvuissa selkeästi. Lisäksi logistiikan kallistuminen sekä raaka-aineiden hinnat ovat nostaneet myös tiettyjen muiden tuotealueiden hintoja.

– On kuitenkin hienoa huomata, että kaikki tuotekategoriat kehittyvät positiivisesti. Korona ajan siivittämä kodin ja pihan remontointi on tuonut uusia asiakkaita rauta- ja sisustuskauppaan. Nuoret kodinlaittajat kaipaavat henkilökunnalta tuotteiden lisäksi opastusta ja neuvontaa. Moni yritys toimialalla on panostanut vahvasti asiakaspalveluun, kuvailee Liuksiala.

Rakennusalan tulevaisuus indikoi kasvun jatkuvan

Rakennus- ja sisustustarvikekaupan toimiala katsoo tulevaan vuoteen 2022 positiivisesti. Rakennuslupien määrät olivat vuoden ensimmäisellä puoliskolla hyvällä kehityksellä ja kiinteistökauppa on jatkanut kasvuaan. Asuntojen vaihtaminen ja loma-asuntohankinnat tuovat lähes aina jotain remontoinnin tarvetta uusille omistajilleen.

– Toimialan asiakastarpeet ovat eriytyneet ja uusia toiminatamalleja luodaan toimialan yritysten toimesta. Verkkokauppa, neuvontapalvelut ja etäpalvelumallit ovat vain osa muutoksia. Yritykset varautuvat myös vastaamaan niin kiireisen ammattilaisen työmaatoimituksiin kuin asennuspalvelun tarjoamiseen asiakkaan remonttihaaveiden toteuttamiseksi, jatkaa Liuksiala.