Onko pelaaminen nykyään muodissa – kolme muotipeliä käsittelyssä

Kun itse aloitin pelaamisen 80-luvulla viime vuosituhannella, vain nörtit pelasivat tietokoneella. Netti oli ISDN-piuhojen perässä ja nopeus oli luokkaa, ”käy kahvilla välillä”. Ajat ovat todellakin muuttuneet ja vuosikymmenien aikana ihmisten suhtautuminen pelaamiseen on muuttunut – luonnollisesti, koska me 80-luvun pelaajat olemme luoneet perässämme uudet pelaajasukupolvet.

Muotipelit: rahapelit

Rahapelaamisella on Suomessa erikoinen asema. Rahapelit ovat olleet julkisilla paikoilla jo sata vuotta ja olemme tottuneet näkemään niitä huoltoasemilla, kaupoissa ja kioskeilla sekä ravintoloissa ja pubeissa. Kolikkopelejä oli parhaimmillaan viime vuonna Suomessa noin 21 500 kappaletta. Tämä kaikki on johtanut kahteen asiaan: suomalaiset suhtautuvat rahapelaamiseen hyväksyvästi ja suomalaiset pelaavat keskimäärin enemmän kuin useimmat muut eurooppalaiset.

Parhaat nettikasinot ovat luoneet suomalaisia nettikasinoita, joilla sekä itse sivusto, pelit ja asiakaspalvelu ovat suomalaisia. Tämä on nimenomaan esimerkki siitä, että rahapelaaminen on muotia, se on trendi, joka kehittyy ja kasvaa maailmanlaajuisesti. Samalla rahapelaamisen ympärillä olevat rajat tiukentuvat ja operaattorit ovat entistä enemmän velvoitettuja tekemään kaikkensa rahapeliongelmien vähenemiseksi ja varsinkin rahanpesun estämiseksi. Kaikesta huolimatta nettikasinoiden tuhannet automaattipelit, kymmenet kasinopelit ja livekasinopöydät, tarjolla olevat urheiluvedonlyönti, virtuaaliurheilu ja e-Urheilu ovat tulleet jäämään arkeemme yhtenä pelivaihtoehtona.

Vuonna 2017 suomalainen täysikäinen pelasi keskimäärin 376,4 € suomalaisiin rahapeleihin: Veikkauksen peleihin 193,2 €; RAY:n peleihin 171,3 € ja Finntoton 12,0 €. 15-74 -vuotiaista suomalaisista viimeisen vuoden aikana on pelannut jotain rahapeliä 78 prosenttia, eli yhteensä noin 3,1 miljoonaa suomalaista.

Rahapelaamisessa pitää aina kuitenkin muistaa, että jokaisessa pelissä on ns. talon etu, eli pitkällä ajalla ja kaikki pelit huomioiden operaattori voittaa aina. Ja vaikka Microgaming juuri jakoi ison yli 10 miljoonan voittopotin Mega Moolah pelistä, on sen voittamisen ohella muut pelaajat Euroopan laajuisesti hävinneet voittosumman + nettikasinoiden voitto-osuudet

Muotipeli: e-Urheilu

Vaikka et itse pelaisi mitään tietokonepeliä tai edes mobiilipeliä, on todennäköistä, että olet vähintäänkin törmännyt teemaan e-Urheilu, ja kenties nähnyt otteluita televisiossa. Suomessa pyörii näkyvimme Telian oma eSports liigansa, missä lajeja on monia – viimeisimpänä tälle keväällä otettu jääkiekon ePlayOff ottelut.

e-Urheilussa on kamppailtu ammattitasolla jo vuosia, mutta vasta viimeisten parin vuoden aikana lajin noustua jopa osaan toisen asteen oppilaitoksia oppiaineeksi, on siitä tullut muotia. On muotia jopa aikuisten kertoa pelaavansa tiettyä e-Urheilu pelejä, tai olevansa mukana firman e-Urheilu joukkueessa. Yritysten välisiä otteluita otellaan eniten Kanaliigassa. Näissä kamppailuissa suosituin peli tällä hetkellä on poliisien ja terroristien välinen kamppailu pelissä Counter-Strike: Global Offensive, joka on jo kahdeksan vuotta vanha peli, mutta jonka suosio maailmalla on yhä kasvusuunnassa ja suomalaiset ammattilaisjoukkueet kuten ENCE, HAVU ja KOVA kamppailevat maailman kärkitiimejä vastaan pelissä, missä joukkueessa pelaa aina viisi jäsentä. Maailmankärki on tällä hetkellä venäläisjoukkue Natus Vincere ja kakkosena entinen ykkönen, tanskalaisjoukkue Astralis.

e-Urheilusta löytyy sitten omat pelinsä ampumisen, urheilun, taktiikan, taikojen ja autojen sekä sci-fin maailmasta. Peleissä on sekä helppoja opetella, että vaikeampia – ja esimerkiksi iRacing eli rallikuskina ajamine ja siinä ammattilaisuus vaatii jo erillisen autosimulaattorin hankkimista. Mutta alkuun pääsee kyllä pienemmälläkin investoinnilla.

Muotipeli: Mobiilipelit

Sitten ovat vielä erikseen mobiiliipelien maailma. Vaikka monet tietokoneille tarkoitetut pelit on viety myös mobiilimaailmaan, ovat näiden kahden maailman pelit hieman toisistaan eroavia. Mobiilimaailmassa on nykyään perusajatuksena, että itse peli on maksuton, ja jos pelaaja sitten haluaa tehdä pelistään enemmän itsensä näköisen tai joissain tapauksissa päässä pelissä pidemmälle nopeammin, tekevät pelaajat pelinsisäisiä mikromaksuja, joista sitten syntyy pelintekijöille tulot. Siksi esimerkiksi kiinalainen Tencent maksoi miljardeja suomalaisesta pelistudio Supercellistä.

Suomalaisten ykkönen muuten pelilatauksissa esimerkiksi vuonna 2018 mobiiliin oli kuitenkin Pokemon – oletko sinä metsästänyt Pokemoneja kaupungilla?

Pokemonin suurin hype on mennyttä, mutta sillä on Suomessakin todella vahva pelaajakanta. Pelin liepeille on myös muodostunut joukko muita palveluita. Whatsapp-ryhmien lisäksi on Facebook-ryhmiä ja blogeja, joista voi saada apua ja pelivinkkejä. Yksi sovellus kertoo, mikä Pokémon on missäkin munassa, ja toisesta voi tarkistaa, kuinka hyvä löydetty örkki on. Maailmalla sillä on sellaiset 600 miljoonaa aktiivista pelaajaa.

Mitä peliä sinä pelaat, jos sinulla on vapaata aikaa?