Suomi komeasti esillä pohjoismaisen designin näyttelyssä New Yorkissa

Pohjoismainen design on ollut pitkään nosteessa maailmalla, ja trendi näkyy kuluttajamarkkinan lisäksi myös arkkitehtien, suunnittelijoiden ja jälleenmyyjien keskuudessa. Vastatakseen erityisesti Yhdysvaltojen ammattimarkkinan tarjoamiin kasvumahdollisuuksiin, puhdaslinjaisesta muotoilustaan tunnetut Suomi, Ruotsi, Tanska ja Norja järjestävät yhteistyössä ”Together = Nordic Design” -näyttelyn New York Design Weekin aikana. Pohjoismaisena yhteistyönä toteutetussa ja Lifestyle Finlandin tukemassa näyttelyssä suomalaista muotoilua edustaa kuusi kansainvälisillä markkinoilla menestyvää designyritystä.

Kansainvälisen, ja erityisesti amerikkalaisen, asiakkaan silmissä Pohjoismaat ja pohjoismainen muotoilu asettuvat samaan lokeroon. Yksittäinen maa kuten Suomi ja suomalaiset tuotemerkit eivät ole valtaosalle tuttuja, mutta Nordic-hypen ansiosta pohjoismaisuus ja sille yhteinen muotokieli ovat monen huulilla. Pohjoismaiset designtoimijat tunnistivatkin tilanteessa markkinaraon, ja päättivät hakea kasvua Yhdysvaltojen markkinoilla yhteisvoimin. Suomessa näyttelyä ja yritysyhteistyötä koordinoi designyritysten kansainvälistymistä edistävä Business Finland ja sen Lifestyle Finland -ohjelma.

Pohjoismaista muotoilua, arvoja, erityispiirteitä ja tarinankankerrontaa esittelevä  Together = Nordic Design -näyttely järjestetään 21.-23.5. maailmankuulun norjalaisen arkkitehtitoimiston Snøhettan New Yorkin toimipisteessä.

– Punoimme näyttelyn punaisen langan yhteistyössä suomalaisten, tanskalaisten, norjalaisten ja ruotsalaisten designyritysten kanssa. Näyttelyn tavoitteena on kertoa pohjoismaiselle muotoilulle yhteisistä arvoista ja piirteistä, lähtien kestävästä suunnittelusta aina leikkisään muotokieleen. Pääosassa ovat luonnollinen elämäntapamme, vastuullisuus, esteetön muotoilu ja hygge, kertoo näyttelyä koordinoivan Norwegian Roomsin projektipäällikkö  Åsne Helene Folstad.

Together = Nordic Design -näyttelyyn tutustuu New Yorkin designviikon aikana merkittävä joukko amerikkalaisia sisustussuunnittelijoita, arkkitehteja, jälleenmyyjiä ja jakelijoita sekä kuluttaja- että ammattisektorilta. Lisäksi paikalle on kutsuttu designviikoilla vierailevat merkittävimmät mediat.

– Tämä näyttely on erinomainen esimerkki pohjoismaisen yhteistyön ja designklusterin voimasta. Yhdysvaltojen kaltaisille massiivisille markkinoille kannattaa pyrkiä yhdessä rintamassa, sillä harvalla Pohjoismaalla tai yrityksellä on resursseja luoda merkittävää kasvua yksin. New Yorkissa esillä olevilla suomalaisyrityksillä on jo hienoja näyttöjä maailmalta, ja uskomme näyttelyn vahvistavan suomalaisen muotoilun jalansijaa USA:ssa, sanoo Business Finlandin Lifestyle Finland -ohjelmaa luotsaava Irma Patala.

Together = Nordic Design -näyttely järjestetään 21.-23.5. Snøhettan toimipisteessä New Yorkissa (80 Pine Street,10. kerros). Näyttelyyn osallistuu yhteensä 25 yritystä Suomesta, Ruotsista, Tanskasta ja Norjasta:

Suomi: BEdesignEcoFurnFinarteLoviMagissoSecto Design

Ruotsi: Blå StationFogiaGärsnäsMateriaStringZero

Tanska: EniitoInnovation LivingSkagerakSisergoWarm NordicWe do wood

Norja: EkornesFjordfiestaFlokkOpeRodeoRøros TweedVestre