Berliinissä, 5. lokakuuta 2021 // Euroopan johtava muodin ja lifestyle-tuotteiden verkkoalusta Zalando lanseeraa toisen redeZIGN for circularity -mallistonsa omalla ZIGN-tuotemerkillään. Uusi mallisto on jatkoa vuonna 2020 julkaistulle ensimmäiselle mallistolle ja se on skaalautunut viidestä tuotteesta 50 tuotteeseen vastatakseen asiakkaiden kasvaneeseen kestävän muodin kysyntään. Uuden mallistonsa tiimoilta Zalando tekee yhteistyötä New Yorkissa toimivan teknologiayrityksen EON:n kanssa, joka tarjoaa digitaalisen mahdollisuuden tuotteiden seuraamiseen koko niiden elinkaaren ajan sekä mahdollistaa tuotteen jälleenmyynnin, korjauksen, uudelleenkäytön ja kierrätyksen.
Kaikki malliston 50 tuotetta on suunniteltu kierrätettäväksi. Tuotteet on valmistettu kierrätetyistä tai uusiutuvista materiaaleista ja uudelleenkäytön ja kierrätyksen ansiosta niiden käyttöikä on pidempi. Kaikki malliston tuotteet täyttävät ne kiertotalouden periaatteet, jotka Zalando määrittelee yhdessä Ellen Macarthur Foundationin ja Berliinissä sijaitsevan circular.fashion -säätiön kanssa. Säätiön tavoitteena on antaa Zalandon yksityisille tuotemerkeille ja kumppaneille mahdollisuus valmistaa kierrätettäviä tuotteita ja viestiä asiakkaille näiden tuotteiden ostamisen tuomista lisäeduista. Mallisto pyrkii sopeutumaan tuleviin eurooppalaisiin kestävyyssäännöksiin, joissa kiertotalous on tärkeässä roolissa.
Jokainen malliston tuote sisältää digitaalisen passin QR-koodin muodossa. Sitä kautta asiakkaat pääsevät tuotesivustolle, josta he saavat lisätietoja tuotteen alkuperästä ja oston jälkeisistä palveluista. Nämä tiedot sisältävät muun muassa tiedon tehtaasta, jossa tuote on valmistettu sekä materiaaleista, joista se on valmistettu. Lisäksi sieltä löytyvät laajemmat hoito-ohjeet sekä videoita ja keinoja tuotteen käyttöiän pidentämiseen, esimerkiksi niiden myyminen Zalandon Pre-owned -palvelun avulla.
Uusi redeZIGN for circularity -mallisto kulkee lokakuussa 2020 julkaistun, menestyksekkään ensimmäisen malliston jalanjäljissä ja on osoitus asiakkaiden halusta tutustua kestäviin tuotteisiin. Zalandon asiakkaat ottivat ensimmäisen malliston vastaan positiivisesti: joka kolmas skannasi etiketin QR-koodin, ja erityisesti he tutustuivat tietoihin materiaaleista, tuotannosta ja tuotteen huollosta. Asiakkailta saatu palaute osoitti myös, että asiakkaat vaihtoivat tuotteen todennäköisemmin kierrätettäväksi käytyään tuotesivustolla. Vuoden 2021 aikana 100 prosenttia suunnittelijoista ja ostajista on kouluttautunut kiertotalous-asioissa. Zalandon tavoite on jatkaa näiden oppien testaamista käytännössä omilla tuotemerkeillään sekä kumppaneidensa kanssa, jotta asiakkaiden olisi entistä helpompi pidentää vaatteidensa käyttöikää.
Laura Coppen, Head of Circularity, kertoo uuden malliston vievän Zalandoa lähemmäs sen tavoitetta. ”Olemme innoissamme, että asiakkaamme arvostavat tuotteisiin liittyvän avoimuuden lisäämistä ja sitä, että tämä voi kannustaa ostamaan kestävämpiä tuotteita. Samalla voimme kannustaa käyttämään vaatteita entistä pidempään. Uuden malliston myötä haluamme tarjota laajemman kiertotalouden periaatteita noudattaen suunnitellun tuotevalikoiman sekä testata kokonaisvaltaista ratkaisua alusta loppuun – suunnittelusta käyttöönottoon, uudelleenkäyttöön ja lopulta kierrätykseen. Viime kädessä tämä vie meidät lähemmäs tavoitettamme soveltaa kiertotalouden periaatteita ja pidentää vähintään 50 miljoonan tuotteen käyttöikää vuoteen 2023 mennessä, minkä olemme asettaneet tavoitteeksemme do.MoreE-strategiassamme”, Coppen kertoo.
Uuden redeZIGN for circularity -malliston ensimmäiset tuotteet tulevat saataville lokakuun puolessa välissä ja mallisto jatkaa laajenemistaan vuoden 2022 kevät–kesäkauteen. Mallisto sisältää miesten ja naisten vaatteita, kenkiä sekä asusteita ja tulee saataville kaikille Zalandon 23:lle markkina-alueelle. www.zalando.com
TIETOA ZALANDOSTA
Zalando (https://corporate.zalando.com) on Euroopan johtava muodin ja lifestyle-tuotteiden verkkokauppa ja verkkokauppa-alusta. Berliinissä vuonna 2008 perustettu Zalando tarjoaa muotia päästä varpaisiin noin 45 miljoonalle aktiiviselle asiakkaalle 23 markkina-alueella. Valikoimiimme kuuluu vaatteita, kenkiä, asusteita ja kosmetiikkaa. Merkkivalikoimaamme lukeutuvat sekä kansainvälisesti tunnetut nimet että paikalliset brändit. Zalandon verkkokauppa on kohtaamispaikka inspiraatiolle, innovaatiolle ja vuorovaikutukselle. Euroopan muodikkaimpana teknologiayhtiönä Zalando pyrkii kehittämään digitaalisia ratkaisuja tarjotakseen kokonaisvaltaisen muotielämyksen asiakkailleen, yhteistyökumppaneilleen sekä kaikille niille, jotka ovat muovaamassa Zalandon tarinaa. Tavoitteenamme on toimia muodin lähtöpisteenä ja kestävänä alustana, jolla on positiivinen nettovaikutus ihmisille ja maapallolle.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.